Algoritme

Iets met Facebook, volgers en algoritme,

De moderne variant van E=MC2; dé alles verklarende formule?

Ok ok ok …. voor de gemiddelde veertig-plusser (50-minner) zal algoritme misschien wat gek klinken, echter de veertig-minner weet misschien niet eens wat E=MC2 betekent. Het moge duidelijk zijn dat de auteur tot de eerste groep behoort; die van het TDK era. Vervlogen tijden met trends als de flippo, de Raider en heuse muziekprogrammering op MTV ;).

Terug naar algoritme …

Voor sommigen een vreselijk futuristische term die, naast de dito films en de populair wetenschappelijke TV kanalen, nu ook steeds meer zijn entree maakt binnen (o.a.) de marketing. Voor anderen is deze term niks nieuws en eerder dagelijkse kost, omdat dit voor hun (en hun klanten) van meet af aan de standaard is waaraan voldaan moet worden om vooraf bepaalde doelen te kunnen behalen. Het is alleen omdat de term meer mainstream begint te worden, dat er meer vraag over is.

Maarrrrr voor iedereen die hier – gewild of ongewild – mee te maken krijgt; hierbij een kijkje in de digitale keuken.

 

Algoritme wordt gebruikt voor het analyseren van allerlei verzamelde digitale kennis om ons heen. Van Facebook, Youtube en Google tot de landelijke Politie, wereldwijde klimaatonderzoeken en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Om de diversiteit maar even aan te geven …

 

Algoritme is eigenlijk een soort set van waarden en regels met betrekking tot verzamelde digitale variabelen die de basis vormen voor de uitkomst van een bepaald vraagstuk.

“Hoe krijg ik meer volgers op Facebook?”

 

Op dit moment één van de vragen die we het meest gesteld krijgen. Het antwoord is tweeledig waarbij geen van beide antwoorden van elkaar onder doet.

  1. Social Media betekent dat je social moet zijn.

    Het feit dat je een Facebookpagina hebt wil niet zeggen dat je nu achterover kan gaan leunen. Verre van zelfs. Een social media relatie is even ‘bewerkelijk’ als een normale relatie. Je moet ook bij social media (het liefst) direct reageren en anticiperen op ontwikkelingen uit de wereld om je (bedrijf) heen. Dit kan o.a. zijn:

    – reageren op klanten.
    Positieve reacties maar zeker ook negatieve reacties moeten direct en oppositieve manier en-plein-public opgelost worden.
    – publiceren van relevante informatie mbt acties, nieuwe producten of bedrijfsontwikkelingen.
    Ga niet te pas en te onpas posten en mailen. Het is meer dan eens bewezen dat dit averechts werkt.

    Belangrijke conclusie hierbij is dat het gaat om menselijke emotionele interactie. Respect, naam en faam groeien pas als je je bezoekers en volgers ook als zodanig behandelt. Kortom, een klassiek geval van: “wat gij niet wilt dat u geschiedt, ….”

  2. Stijgende bekendheid bij Social Media betekent dat je (enige) kennis moet hebben van de algoritmes van het kanaal.

    Bij “kosteloze” organische stijging in bekendheid, (en ik heb kosteloze tussen aanhalingstekens staan omdat het nooit écht kosteloos is. Er is namelijk altijd wel iemand die hier aan werkt) bereikt men op een bepaald moment een soort “plafond”. Organische stijging die door dit zogenaamde plafond, en soms zelfs viral gaat, zijn uitzonderlijk. Om alsnog door dit plafond te gaan zal je enige kennis moeten hebben van het algoritme van het desbetreffende kanaal. In dit geval Facebook. Middels deze kennis vergroot je de kans op uitbreiding van je bereik en je volgers. Met andere woorden: als je weet aan welke variabelen Facebook waarde hecht, dan kun je daarop focussen en vervolgens je bekendheid verhogen. De drie belangrijkste punten (voor bedrijven) om de algoritmes van Facebook “de baas te zijn” zijn:

    1. Adverteren
      Soms is het verstandig om een succesvol bericht betaald (!) te promoten. Helaas zal je geposte bericht zonder betaalde promotie niet al je volgers bereiken. Betaald overigens ook niet maar de kans is in ieder geval groter. Oneerlijk?! Zeker! …. maar ja …
    2. Focus op succesvolle content
      Na enkele verschillende type posts kan je zelf analyseren welke type post het best werkt bij jouw doelgroep.
    3. Timing
      Ook hierbij geldt dat je binnen de statistieken van Facebook kan zien wanneer en hoe laat jouw doelgroep online is. Post rond die tijd. Én hou natuurlijk altijd rekening met grote evenementen e.d. die jouw post/boodschap kunnen doen ondersneeuwen.

Verder reageert het algoritme ook op zaken als:

  • liken, delen of reageren op berichten
  • berichten als eerste of bovenaan de pagina weergeven inschakelen bij personen en/of pagina’s
  • advertenties markeren of verbergen
  • ontvolgen van personen en pagina’s
  • berichten rapporteren of verbergen

Conclusie … algoritmes Facebook: oneerlijk? discutabel? kartellerig? Wellicht. Aan de andere kant ook wel weer fijn want hierdoor (de algoritmes) krijg je ook geen ongewilde reclame uitingen meer te zien van producten waar je totaal niet geïnteresseerd in bent.
Feit blijft dat je je bij iedere interactie met dit medium moet bedenken hoe je het hoogste/beste rendement uit deze actie kan realiseren door het direct goed te doen.

En daar kunnen wij u bij helpen: WHY?! Marketing … We Help You.